Techbedrijf Apple heeft patent aangevraagd op een techniek dat de voorruit van je auto verandert in scherm. Dit wordt gedaan door middel augmented reality. Het bedrijf hoopt hiermee het rijden met een mobieltje in de hand tegen te gaan. Augmented reality is niet vreemd voor Apple, ze passen deze techniek ook al toe in Apple Glass. We vonden dit innovatieve idee van deze techgigant zeer interessant, dus doken we even in de beschikbare informatie.
Augmented reality
Augmented reality – of toegevoegde realiteit- is een techniek die virtual reality combineert met de echte wereld om je heen. Hierbij wordt een digitaal beeld over de werkelijkheid gelegd. In het geval van het bovenstaande idee van Apple is het dus de bedoeling dat je tijdens het autorijden je WhatsApp-meldingen, navigatie en andere berichten van je smartphone op de voorruit van je auto krijgt te zien zonder dat het zicht wordt belemmerd.
Apple heeft het patent op dit idee onlangs aangevraagd bij het U.S Patent and Trademark Office (USPTO). Of het een haalbaar idee is, is een tweede. Een dergelijk scherm zou op dit moment erg duur zijn om te produceren, dus zal het prijskaartje in de winkel ook schrikbarend zijn. Niettemin denkt het bedrijf met deze techniek een stapje dichter bij hun doel op lange termijn te zijn: het produceren van een elektrische Apple-auto die van alle gemakken en technische snufjes is voorzien.
Apple patents an Augmented Reality Windshield System for Semi and Fully Autonomous Vehicles https://t.co/VTUSvRlUap pic.twitter.com/6GJkRJgk7v
— Patently Apple (@PatentlyApple) August 24, 2023
Apple werkt aan AR-scherm integratie voor in de voorruit
Vooralsnog blijft het echter nog alleen bij het aangevraagde patent. Dit doet de techreus wel vaker om te voorkomen dat een concurrent op het idee komt en zij eerder patent aanvragen. Het zal moeilijk worden om daadwerkelijk een dergelijk idee tot iets tastbaars te maken. Het eerste probleem zou het feit zijn dat de AR-projecties op verschillende plekken in het scherm te zien zijn bij een ongelijk wegdek.
Niet alleen Apple, maar ook andere techbedrijven zijn continu bezig met het verzinnen van technologische toepassingen voor in de elektrische auto. Het kan zomaar het kip met de gouden eieren zijn. De digitalisering van de auto begon voor het grote publiek met de introducering van Tesla. Sindsdien volgen automerken dit voorbeeld en zijn talloze bedrijven bezig met het verzinnen van toepassingen voor de nieuwe generatie auto’s. Of de AG-voorruit er gaat komen is koffiedik kijken, maar het idee is in ieder geval spraakmakend.