OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT heeft een officiële iOS-app voor de iPhone gelanceerd. Het bedrijf dat gespecialiseerd is in kunstmatige intelligentie heeft laten weten dat het niet lang zal duren voordat er ook een versie voor Android wordt ontwikkeld. Het is zes maanden geleden dat OpenAI de webversie lanceerde. Het bedrijf wil met de nieuwe app het gebruiksgemak verhogen, en ChatGPT interessanter maken voor een nog breder publiek.
App met spraakherkenning
Een onderdeel van het verhogen van het gebruiksgemak is de integratie van spraakherkenning in de app. Het is dus mogelijk om met je stem commando’s te geven en vragen te stellen. Dit werkt via de Whisper-spraakherkenning. Het is mogelijk om de app gratis te gebruiken, maar als je de betaalde versie gebruikt dan is het verbeterde GPT-4 AI-model beschikbaar. Het is dan tevens mogelijk om sneller toegang te krijgen tot de nieuwste functies.
De app is echter op dit moment alleen nog in de Verenigde Staten beschikbaar, maar OpenAI heeft aangegeven dat de app binnen enkele weken ook in de Europese versies van de Apple App Store beschikbaar zal zijn. Er zijn al wat versies van ‘ChatGPT’ beschikbaar, maar deze apps zijn ondermaats, werken vaak niet, en hebben meestal het doel om neppe ChatGPT abonnementen te verkopen.
Abonnement ChatGPT
Er zit uiteraard een lucratief verdienmodel aan de app vast. Als je alle functies en mogelijkheden van ChatGPT wil gebruiken dan moet je een abonnement afsluiten. Voor het beste model, dat we hierboven al benoemden, betalen Amerikanen 20 dollar. Dat zal in Nederland 22,61 euro worden in verband met BTW. Het bedrijf belooft voor dit bedrag dat de app advertentievrij zal zijn, en blijft.
De reden waarom er al na zes maanden is gekozen voor de ontwikkeling van de app heeft te maken met het feit dat de neppe apps in de Apple Store reputatieschade aan OpenAI veroorzaken. Daarnaast zullen veel meer mensen ChatGPT gaan gebruiken omdat mensen meer op hun smartphone zitten dan achter de laptop. Vooral de jongere generatie maakt voor alles gebruik van hun mobiele telefoon. Het is een logische stap van het bedrijf om meer klanten te bewerkstelligen.